: ספר סימן שיז



הקודם  הבא 

במנהג באגדאד בחתן ליל ראשונה

מע"כ ידי"נ הרה"ג וו"ח כו` כש"ת מוה"ר ברש"י לרנר שליט"א ירושלים עיה"ק ר"י באשדוד בעמח"ס שמירת הגוף והנפש

אחדשכ"ת.

ועל דבר שהביא מחלוקת חכמי ספרד אי חתן ליל חופתו מותר לשמש לאור הנר.

הנה באמת כי בספר בן איש חי וירא ח"ב כי מנהג בעירו באגדאד מזמן קדמון שהחתן שנשא בתולה משמש בליל החופה שהיא ביאה ראשונה לאור הנר אפילו הוא חכם וחסיד בלי פקפוק והוא ז"ל נתן טעם לדבר כיון דאין אשה מתעברת מביאה ראשונה ואין אותו תשמיש ראוי להריון ובאמת כי קשה מאוד האי טעמא דהרי טעם השימוש לאור הנר הוא משום עזות כמבואר א"ח סי` ר"מ ובא"ע סי` כ"ה ס"ה ע"ש אלא שאם תשמש לאור הנר יהיה להם עונש שיהיה להם בנים נכפים ר"ל אם יהיה להם אבל אין האיסור תלוי בזה ועיין פסחים קי"ב ונדה י"ז ע"א.

ואולי יש בזה עוד איסור משום ואהבת לרעך כמוך וכמ"ש כבר במקום אחר דאמר אביי שמא ימצא בה דבר מגונה והארכתי בזה במקום אחר וקנה מקומו במשנ"ה ח"ד סי` קצ"ז להגר"י וועלץ זצלה"ה ובני החכם הרה"ג מוהר"ר עמרם שליט"א העיר שאולי הי` מאפיל בטליתו ולאור הנר שאמרו כלומר שהגם שבבית הנר הי` דולק מ"מ היה מאפיל בטלית כדרך ת"ח שמאפיל ביום לעת הצורך והכא משום תקנה עשו כן ולפ"ז יש לישב קצת מנהגם והבן. וקצת פלא שלא ציין לתשובה הנ"ל כי דרכו לציין בספרינו.

בברכה וכט"ס דושה"ט בלב ונפש,

מנשה הקטן

הקודם  הבא 

מצוה יומית <> Daily Mitzvah      כתבו אלינו <> Contact Us      שאלות שכיחות <> FAQ  
Disclaimer & CopyrightIn conjunction with
   Another site by e-Notations